Autismus - Akzeptanz menschlicher Vielfalt
Gezondheid en zorg

Autisme - Acceptatie van menselijke diversiteit

Wat is autisme?

Ter gelegenheid van de internationale handelingsdag willen we het bewustzijn van autisme vergroten. Misschien heb je er ooit contact op gehad?


Autisme of ook wel autismespectrumstoornis genoemd, is een complexe neurologische en ontwikkelingsgerelateerde aandoening die het gedrag, de communicatie en de sociale interactie van een persoon beïnvloedt. In ICD 10 zijn autismespectrumstoornissen een van de diepgaande ontwikkelingsstoornissen (ICD-10: F84). Tot een paar jaar geleden werden autismespectrumstoornissen gedefinieerd als ziekte of handicap. In de tussentijd komen "neurodiversiteit" of "neurodive -Gang" mensen vaker voor. Autist: Dus van binnen zien zichzelf niet als een beperking, maar alleen zo verschillend - en wil ook worden waargenomen en behandeld door de samenleving.


Hoe zit het met dat Autistic Pride Day "Alles over?

De Autistic Pride Day ", in de Duitse" Dag van Autistic Pride ", is een internationale dag van actie die elk jaar op 18 juni plaatsvindt. Hij werd voor het eerst gelanceerd door de organisatie "Aspies for Freedom" in 2005 om het bewustzijn en de acceptatie van autisme in de samenleving te bevorderen.

Hier zijn enkele essentiële aspecten van de Autistic Pride Day:

  • Viering van autistische identiteit: De dag zou de autisme -gemeenschap moeten aanmoedigen om trots te zijn op haar identiteit. Het gaat erom autisme niet als een tekort of ziekte te zien, maar als een natuurlijke variatie van menselijke neurodiversiteit.
  • Toename van het bewustzijn: Er wordt gezocht om het algemene bewustzijn en begrip van autisme te verbeteren. De dag moet helpen om vooroordelen en misverstanden te verminderen.
  • Promotie van acceptatie: Autistic Pride Day benadrukt het belang van acceptatie van autistische mensen op alle gebieden van het leven. Dit omvat ondersteuning van onderwijs, werk en in het sociale leven.
  • Activiteiten en evenementen: Verschillende evenementen en activiteiten wereldwijd vinden plaats, zoals workshops, lezingen, discussies en feesten georganiseerd door en voor autistische mensen.
  • Symbool: Het Rainbow Infinity -symbool wordt vaak gebruikt om autisme en neurodiversiteit weer te geven. Het symboliseert de oneindigheid van menselijke vaardigheden en diversiteit binnen de autisme -gemeenschap.

De Autistic Pride Day is een belangrijke dag om de rechten en uniekheid van autistische mensen te vieren en te benadrukken dat ze een waardevol onderdeel van de samenleving zijn.

 

Hoeveel mensen worden beïnvloed?

Het optreden van autisme in Duitsland, zoals in veel andere landen, wordt gemeten op basis van de prevalentie. De prevalentiepercentage geeft aan hoe vaak een bepaalde ziekte optreedt in een bepaalde bevolkingsgroep.

Hier zijn enkele belangrijke punten over het optreden van autisme in Duitsland:

  • Prevalentiepercentage: Huidige schattingen gaan ervan uit dat ongeveer 1% van de bevolking wordt beïnvloed door een autismespectrumstoornis (ASA). Dit komt overeen met ongeveer 800.000 mensen in Duitsland.
  • Diagnose: De diagnostische percentages voor autisme zijn de afgelopen jaren gestegen. Dit is deels te wijten aan verbeterde diagnostische methoden en een groter bewustzijn van autisme in de samenleving en met experts.
  • Genderverdeling: Autisme wordt vaker gediagnosticeerd met jongens en mannen dan bij meisjes en vrouwen. De verhouding is ongeveer 4: 1. Het wordt echter in toenemende mate erkend dat autisme vaak wordt gediagnosticeerd bij vrouwen, omdat hun symptomen minder duidelijk kunnen zijn of op andere manieren worden uitgedrukt.
  • Diagnostisch tijdperk: Autisme kan op elke leeftijd worden gediagnosticeerd, maar vaak wordt de diagnose in de kindertijd gesteld. Vroege detectie en vroege interventies zijn belangrijk om de best mogelijke ondersteuning en ontwikkeling voor getroffen kinderen te garanderen.
  • Ondersteuning en middelen: Er zijn verschillende ondersteuningsaanbiedingen en middelen voor mensen met autisme in Duitsland, waaronder gespecialiseerde scholen, therapiecentra en zelfhelpgroepen. De opname en integratie van autistische mensen in het educatieve en professionele leven wordt in toenemende mate gepromoot.

 

Welke vormen van autisme zijn momenteel bekend?

Autismespectrumstoornissen (ASS) omvatten verschillende aandoeningen die verschillen in hun soort en ernst. De meest voorkomende categorieën binnen het autismespectrum zijn:

Early Childhood Autism (Caner Syndrome):

  • Dit is de meest klassieke vorm van autisme, die meestal herkenbaar is vóór de leeftijd van de derde leeftijd.
  • Symptomen zijn onder meer belangrijke problemen bij sociale interactie, communicatie en repetitieve gedragspatronen.
  • Kinderen met autisme in de vroege kinderjaren kunnen ook zintuiglijke gevoeligheden en ernstig beperkte belangen vertonen.

Asperger syndroom:

  • Mensen met het Asperger-syndroom hebben vaak normale tot bovengemiddelde intelligentie en geen significante vertragingen in taalontwikkeling.
  • Ze hebben echter problemen met sociale interactie en vertonen vaak beperkte en repetitieve interesses en gedragingen.
  • Het Asperger -syndroom wordt vaak alleen later in de kindertijd of zelfs in de volwassenheid gediagnosticeerd.

Atypisch autisme:

  • Deze categorie omvat mensen die aan sommige voldoen, maar niet alle criteria voor autisme in de vroege kinderjaren of het Asperger -syndroom.
  • Symptomen kunnen milder zijn of zich later ontwikkelen.
  • De term "PDD-NOS" wordt gebruikt om een ​​bredere groep ontwikkelingsstoornissen te beschrijven die niet in de andere specifieke categorieën vallen.

Rett -syndroom:

  • Dit is een zeldzame genetische aandoening die bijna uitsluitend meisjes treft.
  • Na een aanvankelijk normale ontwikkeling verliezen kinderen met Rett -syndroom tussen de 6 en 18 maanden geleerde vaardigheden, vooral op het gebied van handmotorische vaardigheden en taal.
  • Rett -syndroom wordt gekenmerkt door ernstige cognitieve stoornissen en lichamelijke handicaps.

 Kinderstoornisstoornis (Heller Syndrome):

  • Deze zeer zeldzame verstoring treedt meestal op na een periode van ten minste twee jaar normale ontwikkeling.
  • Kinderen met deze aandoening verliezen vaardigheden op verschillende ontwikkelingsgebieden, waaronder taal, sociale vaardigheden en motorische vaardigheden.

Hoe wordt autisme gediagnosticeerd?

 De diagnose van autismespectrumstoornissen (ASS) is een complex proces dat doorgaans een uitgebreide beoordeling vereist door een interdisciplinair team van experts. Dit proces bevat verschillende stappen om een ​​precieze en volledige diagnose te stellen. Hier zijn de belangrijkste stappen van de diagnose:

Vroege detectie en screening

  • Observatie van de ontwikkeling: Ouders, opvoeders en kinderartsen observeren de ontwikkeling van de vroege kinderjaren en letten op tekenen van vertragingen van ontwikkeling of ongebruikelijk gedrag.
  • Auditie: Er zijn gestandaardiseerde screeningstools die worden gebruikt om kinderen te testen op autisme, bijvoorbeeld de gemodificeerde checklist voor autisme in peuters (M-CHAT) of de Social Communication Questionnaire (SCQ).

Gedetailleerde medische geschiedenis en ontwikkelingsgeschiedenis

  • Anamnese: Een gedetailleerd gesprek met de ouders of supervisors om de ontwikkelingsgeschiedenis van het kind te begrijpen, inclusief mijlpalen, gedrag, sociale interacties en communicatieve vaardigheden.
  • Voormalige medische en psychologische rapporten: Overzicht van eerdere rapporten en beoordelingen om een ​​uitgebreid beeld te krijgen.
  Klinische observatie
  • Observatie van gedrag: Klinische observatie van het kind in verschillende situaties om typisch gedrag te identificeren dat duidt op autisme.
  • Gestandaardiseerde observatie -instrumenten: Gebruik van instrumenten zoals het autisme diagnostisch observatieschema (ADOS) voor gestructureerde observatie.
Diagnostische tests en beoordelingen
  • Diagnostische interviews: Gebruik van gestandaardiseerde interviews zoals het autisme Diagnostic Interview-Revized (ADI-R) om gedetailleerde informatie over de symptomen en hun cursus te verzamelen.
  • Ontwikkelings- en intelligentietests: Tests om cognitieve vaardigheden te evalueren, zoals de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) of de Stanford-Binet Intelligence Scales.
  • Taal- en communicatiebeoordelingen: Tests voor het beoordelen van taal- en communicatievaardigheden, vaak uitgevoerd door logopedelen.

 Multidisciplinaire evaluatie

  • Samenwerking tussen experts: Een team van experts, waaronder kinderartsen, psychologen, neurologen, logopeeën en ergotherapeuten, werkt samen om een ​​uitgebreide beoordeling uit te voeren.
  • Advies en overleg: Het team bespreekt de resultaten van de beoordelingen en komt tot een gemeenschappelijke diagnostische beslissing.

Uitsluiting van andere aandoeningen

  • Differentiale diagnose: Het is belangrijk om andere ontwikkelingsstoornissen, psychische aandoeningen of medische aandoeningen uit te sluiten die vergelijkbare symptomen kunnen hebben, zoals taalstoornissen, angststoornissen of sensorische verwerkingsstoornissen.

Diagnose en rapportage

  • Diagnostisch verdelen: Na het voltooien van alle beoordelingen wordt de diagnose meegedeeld aan de ouders of supervisors, samen met een gedetailleerde uitleg van de resultaten.
  • Individuele aanbevelingen: Op basis van de diagnose worden aanbevelingen voor interventies, therapieën en ondersteuningsmaatregelen gegeven om de ontwikkeling en kwaliteit van leven van het betrokken kind te bevorderen.

Continue monitoring en aanpassing

  • Regelmatige nazorg: Continue monitoring van de ontwikkeling van het kind en aanpassing van de interventiestrategieën zoals vereist.
  • Aanpassing van de steun: Flexibiliteit bij het aanpassen van de ondersteuning om te voldoen aan de veranderende behoeften van het kind.

 De diagnose van autisme is een gedetailleerd en individueel proces dat is gebaseerd op zorgvuldige observatie en uitgebreide evaluatie om ervoor te zorgen dat de specifieke behoeften van het kind worden herkend en aangepakt.

 

Welke symptomen hebben autistische mensen?

De symptomen van autismespectrumstoornissen (ASS) variëren sterk in type en ernstige graden, maar ze kunnen worden onderverdeeld in twee hoofdcategorieën: beperkingen in sociale communicatie en interactie, evenals beperkte, repetitieve gedragspatronen en -belangen. Hier zijn enkele veel voorkomende symptomen die in deze categorieën optreden:

Beperkingen in sociaal communicatie en interactie

 Sociale interactie:

  • Moeilijkheden om sociale contacten op te bouwen en te onderhouden.
  • Problemen met het begrijpen en interpreteren van sociale signalen zoals gezichtsuitdrukkingen, gebaren en toon.
  • Weinig interesse in gezamenlijke activiteiten of spelletjes met collega's.
  • Moeilijkheden om zichzelf in anderen te plaatsen of hun perspectieven te begrijpen (gebrek aan empathie).

Communicatie:

  • Vertraagde taalontwikkeling of gebrek aan taalontwikkeling.
  • Moeilijkheden in de loop van het gesprek, bijvoorbeeld problemen, een gesprek beginnen of afwisselend praten.
  • Herhaling van woorden of zinnen (echolaly).
  • Ongewone spraakpatronen, bijvoorbeeld een monotone of zingende manier van spreken.
  • Problemen met het begrijpen van grappen, ironie of metaforen.

 

 Beperkte, repetitieve gedragspatronen en interesses

Herhaaldelijk gedrag:

    • Herhaalde bewegingen zoals schommels, handflutter of draai.
    • Staren met bepaalde routines en rituelen, moeilijkheden met veranderingen in de dagelijkse routine.
    • Overmatige preoccupatie met bepaalde objecten of onderwerpen.

    Speciale interesses:

      • Intensieve interesse in bepaalde onderwerpen of activiteiten, vaak ongebruikelijk in type of intensiteit.
      • Focus op delen van objecten (bijvoorbeeld het draaien van wielen).

      Zintuiglijke gevoeligheden:

      • Over- of subd-gevoeligheid voor sensorische stimuli zoals geluiden, licht, texturen of geuren.
      • Ongewone reacties op sensorische ervaringen, bijvoorbeeld aversie op bepaalde kleding of voorkeur voor bepaalde texturen.

      Andere mogelijke symptomen

      • Cognitieve vaardigheden: Sommige mensen met autisme hebben intellectuele beperkingen, terwijl anderen normale of hogere of bovengemiddelde intelligentie hebben.
      • Emotionele reacties: Moeilijkheden bij het omgaan met emoties, waaronder sterke reacties op frustratie of stress.
      • Motor vaardigheden: Problemen met fijne en grove motorische vaardigheden, coördinatieproblemen.

      De symptomen kunnen in de vroege kinderjaren herkenbaar zijn, vaak vóór de leeftijd van de derde leeftijd. De diagnose en ondersteuning moeten afzonderlijk worden aangepast, omdat elke persoon verschillende sterke punten en behoeften heeft met autisme.

      Behandeling en ondersteuning

      Er zijn verschillende therapie- en ondersteuningsopties voor mensen met autismespectrumstoornissen (ASS) die tot doel hebben hun vaardigheden te bevorderen, hun kwaliteit van leven te verbeteren en hen te ondersteunen bij het omgaan met uitdagingen. Hier zijn enkele van de belangrijkste benaderingen:

       

      Gedragstherapie

       Applied Behavioral Analysis (ABA):
      • Een wetenschappelijk goede aanpak die tot doel heeft het gewenst gedrag te bevorderen en ongewenst te verminderen.
      • Intensieve, geïndividualiseerde vergaderingen die vaak plaatsvinden in een één-op-één situatie.
      • Toepassing van positieve versterkingen om vaardigheden te ontwikkelen zoals communicatie, sociale interactie en zelfhelp.

         Positieve gedragsondersteuning (PBS):

        • Een uitgebreide aanpak die positieve gedragsstrategieën integreert om problematisch gedrag te verminderen.
        • Opname van de omgeving en de gemeenschap om duurzame veranderingen te bevorderen.

           Taal- en communicatietherapie

          Logopedie:

          • Bevordering van taalvaardigheden, waaronder articulatie, woordenschat en taalverbeter.
          • Ondersteuning bij de ontwikkeling van niet -verbale communicatievaardigheden zoals gezichtsuitdrukkingen, gebaren en beeldcommunicatiesystemen.

             Ondersteunde communicatie (VK):

            • Gebruik van aids zoals fotoborden, communicatieapparaten of apps om communicatie te vergemakkelijken.
            • Bevordering van onafhankelijkheid en verbetering van sociale interactie.

               

              Ergotherapie

               Zintuiglijke integratietherapie:
              • Behandeling van sensorische activiteiten die gericht zijn op het reguleren van het sensorische systeem door middel van gerichte activiteiten.
              • Verbetering van motorische vaardigheden en lichaamsbewustzijn (dien hiervoor Massage -apparatenom zintuiglijke stimuli in te stellen)
                 Dagelijkse therapie:
                • Ondersteuning bij de ontwikkeling van vaardigheden die belangrijk zijn voor het dagelijks leven, zoals aantrekken, eten en lichaamszorg.
                • Promotie van onafhankelijkheid en onafhankelijkheid.

                   

                  Sociale competentietraining

                   Sociale verhalen:

                  • Verbetering van sociale situaties en gedragingen door verhalen die het begrip bevorderen en omgaan met sociale interacties.
                  • Ontwikkeling van vaardigheden zoals empathie, overname en conflictoplossing.

                     Groepstherapie:

                    • Training van sociale vaardigheden in kleine groepen om te oefenen met het omgaan met collega's en het versterken van sociale vaardigheden.
                    • Rolspellen en praktische oefeningen om de sociale interactie te verbeteren.

                       

                      Educatieve ondersteuning

                       Gespecialiseerde educatieve programma's:

                      • Aanpassing van het curriculum en onderwijsmethoden aan de individuele behoeften van kinderen met autisme.
                      • Gebruik van gespecialiseerde leraren en therapeuten om gerichte ondersteuning te bieden.

                       Inclusief onderwijs:

                      • Integratie van kinderen met autisme in reguliere schoolklassen met extra ondersteuning.
                      • Promotie van sociale inclusie en wederzijds begrip.

                         

                        Medische en psychologische ondersteuning

                        Medicatie:

                        • Gebruik van medicatie om bijbehorende symptomen zoals angst, depressie of hyperactiviteit te behandelen.
                        • Zorgvuldige monitoring en aanpassing van het medicijn door een specialist.
                           psychotherapie:
                          • Ondersteuning bij het omgaan met emotionele en psychologische uitdagingen door therapeutische gesprekken en interventies.
                          • Bevordering van emotionele goeden en zelfregulering.

                             

                            Steun voor gezinnen

                            Ouderopleiding en advies:

                            • Training en ondersteuning voor ouders om effectieve strategieën te leren bij het omgaan met de uitdagingen van autisme.
                            • Emotionele steun en uitwisseling van ervaringen.
                               Zelf -helpgroepen:
                              • Uitwisseling en ondersteuning tussen gezinnen en degenen die getroffen zijn om ervaringen te delen en elkaar te ondersteunen.
                              • Toegang tot bronnen en informatie.

                                 

                                Professionele ondersteuning

                                Loopbaanoriëntatie en advies:

                                • Ondersteuning in professionele oriëntatie en het zoeken naar geschikte training of werkplekken.
                                • Aanpassing van de werkomgeving en promotie van professionele vaardigheden.
                                   Ondersteunde werkgelegenheid:
                                  • Begeleiden en ondersteunen op de werkplek om succesvolle integratie en langdurige werkgelegenheid mogelijk te maken.
                                  • Het aanbieden van banencoaches en individuele ondersteuning.
                                    Deze diverse therapie- en ondersteuningsopties kunnen helpen de kwaliteit van leven van mensen met autisme te verbeteren en hen te helpen hun volledige potentieel te benutten. De keuze van geschikte maatregelen moet afzonderlijk worden aangepast en regelmatig worden gecontroleerd om aan de veranderende behoeften te voldoen.

                                       

                                      Trefwoorden:

                                      laat een reactie achter

                                      Houd er rekening mee dat opmerkingen moeten worden goedgekeurd vóór publicatie.